Dynaamisella mainonnalla tarkoitetaan yleisesti mainontaa, joka perustuu tuotesyötteeseen, jolla on koottuna verkkosivultasi ostettavissa olevat tuotteet tai palvelut. Käytännössä verkkosivustolta tuodaan tuotesyötteen kautta mainostettavat kohteet suoraan mainostileille, ja sen myötä tuotteet ovat helposti mainostettavissa. Dynaamisella tuotesyötteellä tuotetiedot päivittyvät automaattisesti ja mainokset pysyvät ajantasalla ilman jatkuvaa manuaalista päivitystarvetta.
Jos yritykselläsi on siis tuote- tai palvelulistaus verkkosivustolla, dynaaminen mainonta voi olla hyvä lisä digitaalisen markkinoinnin palettiin. Lisäksi on hyvä huomioida, että syötteitä on mahdollista luoda myös täysin erilaisissa konteksteissa; esimerkiksi vahvasti sisältömarkkinointiin nojaavissa yrityksissä myös blogisyötteen käyttäminen dynaamisen mainonnan pohjana voi auttaa parempiin tuloksiin.
Mainosalustat nojaavat nykyään vahvasti algoritmeihin ja tekoälyyn. Myös dynaamisen mainonnan hyödyt pohjautuvat väkevästi algoritmiin ja koneoppimiseen. Mainosalustojen tavoite on aina näyttää mahdollisimman relevantteja mainoksia halutulle kohderyhmälle. Mainonnan alkaessa alusta alkaa keräämään dataa ja oppimaan, kuinka näyttää oikeita tuotteita oikeille henkilöille oikeaan aikaan ja vielä oikeassa formaatissa. Verrattuna perinteiseen staattiseen mainontaan, automatisoinnista on runsaasti hyötyä niin tuloksien kuin tarvittavan työn kannalta.
On hyvä muistaa, että dynaaminen mainonta ei korvaa staattista mainontaa, sillä dynaamisen mainonnan päätavoite on usein funnelin loppupäässä. Ostopolkua on tuettava myös alkuvaiheessa ja rakennettava polkua, joka kuljettaa potentiaaliset asiakkaat ostosta kohden.
Tuotesyötteen rakentaminen ja dynaamisen mainonnan aloittaminen vaatii monesti teknistä valveutumista ja valmistelua. Kun tuotesyöte saadaan tuotua halutuille mainosalustoille, voidaan tämän jälkeen muodostaa tuoteryhmiä ja lopulta nostaa haluttuja tuotteita mainontaan.
Mainosalustat, kuten Meta tai Google, mahdollistavat dynaamisen mainonnan omilla työkaluillaan, mutta sitä kautta mahdollisuudet ovat rajatumpia. Tämä voi riittää hyvin alkuun – tai miksei pidemmällekin riippuen dynaamisen mainonnan käyttötarkoituksista ja tavoitteista.
Dynaamisen mainonnan tehostamiseksi tarjolla on monia erilaisia työkaluja. Työkaluja tarvitaan syötteenhallinnan lisäksi myös brändinmukaisten kuvapohjien, automaatioiden sekä optimointiominaisuuksien takia. Meillä Avidlylla on hyödynnetty suuremmissa B2C-asiakkuuksissa Metan mainonnassa Smartlya, joka toimii niin optimointi- kuin myös kuvapohja-alustana. Helpommin myös pienempään tekemiseen skaalautuva Channable on ollut toinen oiva työkalu niin fiidien rakentamiseen, kuin myös kuvapohjien räätälöintiin niin Metan, Googlen kuin myös ohjelmallisen display-mainonnan osalta.
Työkalujen avulla tuotesyötteeltä voidaan tuoda mainokseen mukaan automatisoidusti myös esimerkiksi tuotearvosteluja tai muita tuotekohtaisia vaihtuvia tietoja.
Usein pelkästään se, että mainontaa automatisoidaan dynaamisten tuotesyöte-ratkaisujen avulla, johtaa parempiin tuloksiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että brändin merkitys häviäisi taustalla. Kilpailijoista erottuminen vaatii vahvaa brändiä, jolla voidaan kasvattaa huomioarvoa digikentän vilisevässä mainosmassassa.
Yhdistämällä luovuutta ja teknologiaa tylsiin perinteisiin tuotemainoksiin, voidaan tuoda mukaan yrityksen brändi-ilmettä, elementtejä ja jopa brändillä leikittelyä. Erottuvuutta mainontaan saadaan etenkin edellä mainittujen työkalujen avulla, jotka mahdollistavat räätälöityjen kuva- ja videopohjien luomisen mainonnan tarpeisiin. Dynaamisen mainonnan ja brändin liiton lopputulos voi olla paljon parempi kuin osataan edes odottaa, kuten esimerkiksi tässä Avaran casessa.