04.11.2025

Mittaa ja menesty – kuinka mitata orgaanista menestystä somessa?

presentation

Digital Content Specialist

Ada Avenius
Mittaa ja menesty – kuinka mitata orgaanista menestystä somessa?
Viliseekö somedata silmissä? Oletko epävarma, mihin lukuihin yrityksesi kannattaisi keskittyä? Sosiaalisen median parhaita puolia on sen tehokas mitattavuus, mutta CPM, reach ja muut kryptiset termit saavat helposti pään pyörälle. Jos haluat päivittää tietojasi sosiaalisen median mittareista, olet löytänyt tiesi oikeaan paikkaan.
presentation

Lähdetään liikkeelle tavoitteista

Olisipa helppoa, jos voisin ojentaa sometekemisellesi valmiit mittarit – ota tästä ja nauti. Totuus on kuitenkin se, että tarkastelun arvoiset luvut ovat jokaiselle yritykselle hieman erilaiset. Toista suosittelen suuntaamaan katseen katselukertoihin, kun taas toisen yrityksen tulisi tarkkailla verkkosivulle ohjaavia klikkauksia. Mistä siis tiedät, mitä lukuja sinun yrityksesi tulisi tuijottaa?

Kaikki alkaa liiketoimintaan pohjautuvista tavoitteista. Uusi yritys saattaa kaivata tuotteilleen mahdollisimman monia silmäpareja nostaakseen tunnettuuttaan (kattavuus), verkkokauppa puolestaan haluta tuotteilleen suoria ostoja (linkin klikkaukset ja konversiot) ja rakastettu kivijalkabrändi rakentaa tuotteidensa ympärille yhteisöä (seuraajat, kommentit, reaktiot). Kaikki nämä ovat hyvin erilaisia tarpeita, jotka vaativat tarkastelua eri silmin. Lähde miettimään, minkä efektin haluat sometekemiselläsi saavuttaa.

Huomioi ainakin nämä seikat:

Yrityksesi luonne (kivijalka vs. verkkokauppa, tuotteet vs. palvelut)

  • Verkkokauppa voi tavoitella suoria ostoja, siinä missä kivijalasta tutun brändin on jätettävä pidempikestoinen muistijälki. Edukas tuote on helpompaa sujauttaa ostoskoriin kuin asiantunteva palvelu.
  • Asiakaskuntasi ja heidän ostokäyttäytymisensä
  • Kaipaako yleisösi yhteisöllisyyttä vai vakuutatko heidät hinnalla?
  • Markkina- ja kilpailutilanne
  • Noudatatko hyväksi todettua mallia, vai haluatko erottua joukosta? 

Sosiaalisen median yleisimmät mittarit

Kun tiedät sometekemisesi perimmäisen tavoitteen, on aika tutustua mittareihin. Valitsemasi tavoite sanelee, mitkä luvut ovat yrityksellesi niitä kaikkein olennaisimpia. Näistä luvuista haluat pysyä kartalla, joten seuraa niitä viikottain, raportoi kuukausittain ja kokoa johtopäätöksesi yhteen neljännesvuosittain.

Yleisimmät tavat jaotella mittareita ovat:

Sitoutuminen

Sitoutuminen viestii, kuinka aktiivisesti yleisösi kuluttaa sisältöäsi. Valitse tämä tavoite, kun haluat sitouttaa nykyistä yleisöäsi tai tavoittaa uutta yleisöä, joka mitä todennäköisimmin lukee sisältösi ajatuksella loppuun saakka. Muista, että näyttökertoja voit ostaa rahalla, mutta reaktiot ovat aina vapaaehtoisia. Tästä syystä monet sosiaalisen median ammattilaiset tavoittelevat menestystä juuri näillä mittareilla.

Tärkeitä sitoutuneisuuden mittareita ovat:

  • Tykkäykset tai reaktiot, jaot, tallennukset ja kommentit.
  • Postauksen klikkaukset sekä ulkoisten linkkien klikkaukset
  • Kattavuus (uniikkien ihmisten/tilien määrä) ja näyttökerrat (kaikki yhteenlasketut näyttökerrat – mukaanlukien ne kerrat, kun sama ihminen näkee mainoksen useaan otteeseen)
  • Keskimääräinen videon näyttökerran kesto
  • Videon uudelleentoistot
  • Keskustelun määrä ja laatu

Bränditunnettuus

Kun haluat lisätä brändisi tunnettuutta, haluat päätyä mahdollisimman useiden silmäparien eteen. 

  • Näyttökerrat ja kattavuus
  • Seuraajamäärä

Bränditunnettuus ei ole tavoitteena yksiselitteinen, sillä kattavuuden lisäksi myös postaustesi sisällöllä on merkitystä. Jos sisältösi ei ole kunnossa, ovat tyhjät näyttökerrat yksinkertaisesti turhia. Siksi tämän tavoitteen kohdalla voidaan soveltaa myös sitoutumisen alle kirjattuja mittareita.

Liikenne

Liikenteen kautta voit tavoitella suoraa kauppaa potentiaalisten asiakkaittesi keskuudessa. Tarkoituksesi on ohjata asiakas tekemään ostos, tai vähintääkin tutustumaan yritykseesi astetta syvällisemmin ulkoisen lähteen avulla. Jos tavoitteesi on ohjata liikennettä verkkosivuille, seuraa näitä lukuja:

  • Klikkausprosentti (CTR)
  • Tämä luku kertoo prosenttilukuna, kuinka moni sisältösi nähnyt siirtyy sivustollesi.
  • Klikkaukset

Asiakaspalaute ja maineenhallinta

Sosiaalinen media on myös moderni asiakaspalvelukanava. Tiesitkö, että 70 % kuluttajista odottaa yritykseltä henkilökohtaisia vastauksia ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa? Lisäksi jopa 63 % kuluttajista kertoo, että heidän uskollisuutensa brändiä kohtaan riippuu merkittävästi siitä, millaista asiakaspalvelua yritys tarjoaa somen kautta.

Varmistuaksesi asiakaspalvelusi riittävästä tasosta ja toiminnasta, seuraa:

  • Asiakaspalautteen sävyä ja määrää
  • Vastausaikaa

 Hyvä uutinen on, että suurimman osan näistä mittareista löydät sisäänrakennettuna sosiaalisen median kanavista. Huolehdithan, että sinulla on käytössäsi yritysprofiili, jotta pääset käsiksi tilisi dataan. Jos kuitenkin kaipaat kootumpaa tai visuaalisempaa lähestymistä datan tarkkailuun, voit käyttää apunasi ulkopuolisia työkaluja, kuten vaikka Meltwateria tai Sprout Socialia – tai ulkoistaa koko homman someammattilaisen käsiin. 

presentation

Digital Content Specialist

Ada Avenius

Lisää ajatuksiammeKaikki blogit