Olisipa helppoa, jos voisin ojentaa sometekemisellesi valmiit mittarit – ota tästä ja nauti. Totuus on kuitenkin se, että tarkastelun arvoiset luvut ovat jokaiselle yritykselle hieman erilaiset. Toista suosittelen suuntaamaan katseen katselukertoihin, kun taas toisen yrityksen tulisi tarkkailla verkkosivulle ohjaavia klikkauksia. Mistä siis tiedät, mitä lukuja sinun yrityksesi tulisi tuijottaa?
Kaikki alkaa liiketoimintaan pohjautuvista tavoitteista. Uusi yritys saattaa kaivata tuotteilleen mahdollisimman monia silmäpareja nostaakseen tunnettuuttaan (kattavuus), verkkokauppa puolestaan haluta tuotteilleen suoria ostoja (linkin klikkaukset ja konversiot) ja rakastettu kivijalkabrändi rakentaa tuotteidensa ympärille yhteisöä (seuraajat, kommentit, reaktiot). Kaikki nämä ovat hyvin erilaisia tarpeita, jotka vaativat tarkastelua eri silmin. Lähde miettimään, minkä efektin haluat sometekemiselläsi saavuttaa.
Huomioi ainakin nämä seikat:
Yrityksesi luonne (kivijalka vs. verkkokauppa, tuotteet vs. palvelut)
Kun tiedät sometekemisesi perimmäisen tavoitteen, on aika tutustua mittareihin. Valitsemasi tavoite sanelee, mitkä luvut ovat yrityksellesi niitä kaikkein olennaisimpia. Näistä luvuista haluat pysyä kartalla, joten seuraa niitä viikottain, raportoi kuukausittain ja kokoa johtopäätöksesi yhteen neljännesvuosittain.
Yleisimmät tavat jaotella mittareita ovat:
Sitoutuminen viestii, kuinka aktiivisesti yleisösi kuluttaa sisältöäsi. Valitse tämä tavoite, kun haluat sitouttaa nykyistä yleisöäsi tai tavoittaa uutta yleisöä, joka mitä todennäköisimmin lukee sisältösi ajatuksella loppuun saakka. Muista, että näyttökertoja voit ostaa rahalla, mutta reaktiot ovat aina vapaaehtoisia. Tästä syystä monet sosiaalisen median ammattilaiset tavoittelevat menestystä juuri näillä mittareilla.
Tärkeitä sitoutuneisuuden mittareita ovat:
Kun haluat lisätä brändisi tunnettuutta, haluat päätyä mahdollisimman useiden silmäparien eteen.
Bränditunnettuus ei ole tavoitteena yksiselitteinen, sillä kattavuuden lisäksi myös postaustesi sisällöllä on merkitystä. Jos sisältösi ei ole kunnossa, ovat tyhjät näyttökerrat yksinkertaisesti turhia. Siksi tämän tavoitteen kohdalla voidaan soveltaa myös sitoutumisen alle kirjattuja mittareita.
Liikenteen kautta voit tavoitella suoraa kauppaa potentiaalisten asiakkaittesi keskuudessa. Tarkoituksesi on ohjata asiakas tekemään ostos, tai vähintääkin tutustumaan yritykseesi astetta syvällisemmin ulkoisen lähteen avulla. Jos tavoitteesi on ohjata liikennettä verkkosivuille, seuraa näitä lukuja:
Sosiaalinen media on myös moderni asiakaspalvelukanava. Tiesitkö, että 70 % kuluttajista odottaa yritykseltä henkilökohtaisia vastauksia ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa? Lisäksi jopa 63 % kuluttajista kertoo, että heidän uskollisuutensa brändiä kohtaan riippuu merkittävästi siitä, millaista asiakaspalvelua yritys tarjoaa somen kautta.
Varmistuaksesi asiakaspalvelusi riittävästä tasosta ja toiminnasta, seuraa:
Hyvä uutinen on, että suurimman osan näistä mittareista löydät sisäänrakennettuna sosiaalisen median kanavista. Huolehdithan, että sinulla on käytössäsi yritysprofiili, jotta pääset käsiksi tilisi dataan. Jos kuitenkin kaipaat kootumpaa tai visuaalisempaa lähestymistä datan tarkkailuun, voit käyttää apunasi ulkopuolisia työkaluja, kuten vaikka Meltwateria tai Sprout Socialia – tai ulkoistaa koko homman someammattilaisen käsiin.