Ole markkinoiden tunteisiin menevin brändi. Älä pelkää kärjistää, ottaa kantaa, provosoida tai jakaa mielipiteitä. Luota siihen, että nykyihminen on tunnekuohuaddikti, joka himoitsee yllättyä, pöyristyä, ilahtua, tuohtua, olla vahvasti samaa tai eri mieltä. Luota myös siihen, että kohderyhmä ei tule muistamaan paljoakaan siitä mitä sanot, mutta se tulee varmasti muistamaan ne tunteet, joita herätät.
Herättääkö brändisi raivokasta keskustelua? Tehdäänkö brändistäsi meemejä? Aiheuttaako brändisi avioeroja? Onko brändilläsi yhtä paljon intohimoisia kannattajia kuin vastustajia? Hyvä. Olet matkalla kohti voittoa.
Muista! Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu.
95% maailman markkinoinnista on saman makuista lattea, jota tarjoillaan siksi, koska jokin fiktiivinen sääntökirja niin muka käskee. Älä tarjoile sitä lisää. Ole norsu konventioiden posliinikaupassa. Astu kentälle eri ovesta kuin muut ja käyttäydy kuin et tietäisi, miten markkinoinnissa kuuluu käyttäytyä.
Luota disruption ja vaarallisen ajattelun voimaan. Uhmaa rajoja, räjäytä kaavoja ja ole systemaattisesti ennustamaton. Älä välttele virheitä tai ylilyöntejä. Niitä sattuu joka tapauksessa, eikä niitä kukaan pitkään muista. Luota siihen, että jo pelkkä toisin toimiminen on tehokasta brändäystä.
Muista! Siitä, mihin sääntökirja loppuu, alkaa voittava markkinointi.
Kaikki eivät tule ostamaan brändiäsi. Miksi siis yrittää puhutella kaikkia? Rajaa kohderyhmäsi ja opettele tuntemaan se paremmin kuin kukaan kilpailija. Puhu vain ja ainoastaan sille ja keskity röyhkeästi vain niihin asioihin, joita se pitää tärkeänä.
Kuuntele herkeämättä, mistä kohderyhmäsi puhuu ja tiedä, mikä heitä kiinnostaa. Tee jatkuvasti selväksi, että olet yksi heistä ja että taistelet heidän kanssaan yhteisiä ongelmia vastaan. Älä näe kohderyhmääsi moniulotteisina ajattelijoina, vaan tavallisina, kiireisinä ja väsyneinä ihmisinä, joita kiinnostavat loppujen lopuksi todella yksinkertaiset ja konkreettiset asiat.
Muista! Jos yrität puhutella kaikkia, et puhuttele ketään.
Uskalla luvata törkeän paljon. Suurille lupauksille on kysyntää varsinkin silloin, kun ihmisillä menee huonosti – eli aina. Tunnista tarkasti kohderyhmäsi ongelmat ja lupaa niihin yksinkertaiset ja helpolta kuulostavat ratkaisut. Jätä yläpilvi kilpailijoille ja keskity putkinäköisesti konkretiaan. Väännä ratakiskosta, mitkä kaikki kohderyhmäsi ongelmat brändisi ratkoo – ja toistele niitä tourettemaisella estottomuudella.
Muista, että kompromissit kuuluvat poliitikoille, ei voittaville brändeille. Tarjoile vain valmiita totuuksia ja välttele ympäripyöreyksiä kuin osavaltion syyttäjää. Ole kävelevä vastaus ihmiskunnan kysytyimpään kysymykseen “Mitä hyötyä tästä on minulle?”
Muista! Älä myy hyötyjä, vaan ylivoimaisia hyötyjä.
Valtaosa brändeistä puhuu samalla haukotuttavalla chatgpt-äänellä. Ole julkeasti erilainen! Puhu kilpailijoita äänekkäämmin ja käytä sanastoa, jota muut eivät käytä. Puhu kansantajuisesti, viihdyttävästi ja intohimolla – ja puhu paljon. Ole rento, lähestyttävä ja hauska. Älä puhu organisaatioille, vaan ihmiselle. Sinuttele, tuo puheeseen välittömyyttä, sano asiat kuten ne ajattelet ja väistele jargonia kuin luoteja. Mitä ikinä teet, älä ole tylsä.
Älä tavoittele täydellisyyttä, vaan luota siihen, että aitous ja rosoisuus puhuttelevat aina kiiltokuvia paremmin. Ei haittaa, jos mukana on pientä sekopäisyyttä, sekin on inhimillistä ja samaistuttavaa.
Muista! On turha väittää, että olet mielenkiintoinen, jos et puhu mielenkiintoisesti.
Ole rautalangasta vääntämisen ajatusjohtaja. Tee ahdistavan monimutkaisesta todellisuudesta turvallisen yksinkertainen. Suorista mutkat kohderyhmäsi puolesta ja viesti asiasi niin yksinkertaisesti, että hitainkin sen ymmärtää. Unohda harmaiden sävyjen kirjo ja panosta kontrasteihin. Ole käsitettävin asia, jonka ihmiset tänään feedeissään näkevät.
Älä oleta, että kohderyhmällä on aikaa, energiaa tai motivaatiota sisäistää tai muistaa mitään monitulkintaista. Kiteytä ydinsanomasi helposti muistettaviin iskulauseisiin, jotka on kyllästetty brändisi asenteella ja arvomaailmalla, esim. “Make America Great Again”, “Trump will fix it”, “Too Big to Rig”, “Drill, Baby, Drill” ja “Never Surrender”.
Muista! Kukaan ei valitse brändiä, jota ei ymmärrä.
Kehitä kolossaalinen itsetunto ja päällystä brändisi päästä varpaisiin itsevarmuuden teflonilla. Epävarmana laumaeläimenä ihminen seuraa brändiä, joka huokuu turvallista auktoriteettia ja pysäyttämätöntä, salamurhankestävää voitontahtoa.
Uskalla pitää melua itsestäsi ja usko omaan tärkeyteesi narsistisella vankkumattomuudella. Tiedä, kuka olet ja muista, että kaikista planeetan brändeistä vain yksi voi olla paras – ja se olet sinä. Kun katsot aamulla peiliin, näe brändi, joka on syntynyt hallitsemaan maailmaa.
Muista! Sinä et pelkästään riitä, sinä jyräät!