Yritykset ovat pitkään kontrolloineet miltä heidän verkkosivut näyttävät ja miten ne koetaan. Data, sisältö ja toiminnot elävät jatkossa monissa käyttöympäristöissä yhtä aikaisesti.
Agent Mode tai Copilot mahdollistavat sen, että AI-agentit tekevät päätöksiä ja suorittavat toimenpiteitä suoraan sivujen datan pohjalta ilman, että käyttäjä koskaan saapuu verkkosivulle.
Sama kehitys näkyy Google AI Overview -haussa, joka tiivistää sivustojen sisällöt suoraan vastauksiksi ilman klikkiä sivuille. Verkkopalvelu ei toimi ainoastaan määränpäänä, vaan elävänä datakerroksena, jota eri tekoälyn käyttöön pohjautuvat työkalut ja selaimet hyödyntää omissa käyttöyhteyksissään.
Hakukoneoptimoinnin aikakausi perustui siihen, että sivusto oli löydettävissä ja optimoitu Googlen tapaan jäsentää tietoa. Nyt siirrytään aikaan, jossa tärkeämpää on, että tekoäly ymmärtää ja pystyy käyttämään sitä. Myös Google itsessään on vahvasti siirtymässä chat ja AI pohjaiseen malliin.
Käyttökokemus ei tule syntymään enää vain yrityksen omalla sivulla tai sen visuaalisessa käyttöliittymässä. Copilot, Alexa tai Atlas-selain toimii yhä useammin välikerroksina ihmisen ja verkkopalvelun välillä. Käyttäjä saattaa käyttää ja kokea palvelua suoraan ChatGPT:ssa heidän Apps mahdollisuuden avulla. Appsit mahdollistavat yritysten siirtää verkkopalvelun hallittua kokemusta ChatGPT:n päätyyn ja antaa käyttäjän käyttää sivuston yditarkoitusta ilman siirtymistä pois ChatGPT:stä.
Käyttöliittymä on nyt yhtä paljon datakerros kuin visuaalinen kokemus.
Generatiivinen tekoäly ei tuhoa webiä, se muuttaa sen luonnetta. Sivustot ovat nyt infrastruktuuria, jotka ruokkivat AI-agentteja, hakukoneita ja sovelluksia. Ne eivät enää odota käyttäjiä saapumaan, vaan toimivat käyttöalustana, joka tuottaa vastauksia, päätöksiä ja kokemuksia monissa ympäristöissä yhtä aikaa ilman yrityksen täyttä kontrollia kokemuksesta. Kontrolli yritetään ylläpitää vahvalla teknisellä ratkaisulla, josta tulee tulevaisuudessa täysin liiketoimintakriittistä.