Luottamuksen jälleenrakennus Ukrainaan
The Bridge of Trustin idea on yhdistää ukrainalaisia startupeja ja kansainvälisiä investoreita ja näin auttaa Ukrainaa. Avidly tarjosi tukea The Bridge of Trustille sisällöntuotannossa ja viestinnässä.

Lyhyesti

Avidly tarjosi tukea The Bridge of Trustille sisällöntuotannossa ja viestinnässä

The Bridge of Trust, suomalainen voittoa tavoittelematon vapaaehtoishanke, toi yli 100 kansainvälistä sijoittajaa 15 maasta Ukrainan Lviviin, maan suurimpaan teknologiakonferenssiin tapaamaan 20 ukrainalaista startupia. Tavoitteena oli luoda luottamukseen perustuva ekosysteemi, joka yhdistää globaalit sijoittajat Ukrainan innovatiivisiin yrityksiin, murtaa ennakkoluuloja ja mahdollistaa investoinnit sotatilasta huolimatta.

Lähtökohta

Lisää kansainvälisiä sijoittajia Ukrainaan

Suomalainen vapaaehtoispohjalta toimiva The Bridge of Trust auttaa Ukrainaa kanavoimalla maahan rahaa startup-investointien muodossa.

TBOT halusi viedä mukanaan  kansainvälisiä sijoittajia eri maista Lviviiin, Länsi-Ukrainaan osallistumaan syyskuussa 2024  “Itä-Euroopan Slushiin” eli IT Arenaan. TBOT järjesti siellä pitchauskilpailun, johon paikallinen tiimi valitsi yli 100 startupin joukosta 10 parasta pitchaamaan sijoittajille.

TBOT kaipasi tulitukea näkyvyyteen ja viestintään investoreiden innostamiseksi mukaan ja pyysi apua Avidlyltä.  

presentation

Toteutus

Kahden pilarin viestintästrategia

Jos tuntematon henkilö Suomesta lähestyy eurooppalaista investoria ja pyytää mukaan Ukrainaan, vastaanotto saattaa olla epäileväinen. Viestintätoimenpiteillä haluttiin luoda tunnettuutta ja uskottavuutta ja näiden myötä luottamusta.

Viestintäsuunnitelma rakennettiin kahden pilarin eli omistetun ja ansaitun medianäkyvyyden varaan.

Kotipesän eli omistetun mediatilan merkitystä ei kannata aliarvioida. TBOT:n oma viestintäkanava on LinkedIn-sivu, jonne ryhdyttiin tuottamaan investoreiden kontaktointia tukevaa sisältöä. Mitä teemme, mikä tavoite meillä on, keitä toivomme mukaan ja miksi? TBOT-tiimiläiset jakoivat omia sisältöjä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, mikä oli tärkeä osa näkyvyyden hankintaa.

Toisena linjana oli ansaitun toimituksellisen medianäkyvyyden hankkiminen erityisesti talous- ja startup-medioissa. Investoreita etsittiin pääosin Itämeren maista eli Puolasta, Baltiasta ja Skandinaviasta. Koska aikaa oli vähän, päätettiin keskittyä Baltian maihin. Lisäksi päätettiin hankkia paikallista näkyvyyttä myös Ukrainasta.

presentation

Lähtökohta

Yli 100 sijoittajaa, kansainvälistä medianäkyvyyttä

Somenäkyvyyden lisäksi Avidly onnistui samaan The Bridge of Trustille medianäkyvyyttä muun muassa Latviasta, jossa LSM eli sikäläinen YLE teki TBOT:sta podcastin sekä jutun nettiin ja radioon. Myös Ukrainan merkittävin startup-media AIN tuli itse pitchaustapahtumaan tekemään ison jutun. TBOT keräsi spontaania näkyvyyttä myös muista kansainvälisistä medioista, painottuen puolustusteollisuusaiheisiin medioihin. Myös Suomen YLE teki jutun The Bridge of Trustista.

TBOT sai innostettua mukaan yli 100 investoria lopulta 15 maasta. Suurimmat delegaatiot saapuivat Latviasta ja Suomesta. The Bridge of Trustin perustaja Jussi Muurikainen arvioi, että vuonna 2025 investorit sijoittavat ukrainalaisiin startupeihin noin 5-6 miljoonaa euroa ja seuraavien 10 vuoden aikana investointeja tehdään jopa 100 miljoonaa euroa.

Avidly teki viestintäprojektin pro bono -työnä kesällä ja alkusyksyllä 2024. Työ sai tunnustusta niin kansainvälisesti kuin myös kotimaassa. Se sijoittui Vuoden Huippujen Shortlistalle ja palkittiin 2025 SABRE Awards EMEA -tunnustuksella kahdesti.

presentation

Kannattaisiko poiketa?

Voimmeko auttaa teitä brändistrategian luomisessa?

Ota yhteyttä

Lisää teoksiaKaikki teokset