Elo haluaa kehittää verkkopalveluistaan entistä käyttäjäystävällisempiä. Ennen projektin käynnistämistä yrityksellä oli useita hyviä kehityshankkeita verkkopalveluiden parantamiseksi. Tavoitteena oli yhdistää nämä eri toimenpiteet yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja priorisoida tiekartta tulevaisuuteen.
Projekti laajentui alun käyttäjäkokemuksen ja data analyysin jälkeen laajemmaksi rakenteen ja sisällön uudistamiseksi.
Projekti käynnistettiin kattavalla analyysilla, jonka tavoitteena oli kartoittaa verkkopalvelun nykytila ja sen kehityskohteet. Elo halusi ymmärtää syvällisesti käyttäjiensä tarpeet ja toiveet, jotta kehitystyö voitaisiin kohdistaa oikeisiin asioihin. Avidlyn toteuttama käyttäjätutkimus ja -testaus kertoivat, että verkkopalvelun navigointia ja sisällön esittämistä kannattaisi kehittää.
Kehitystyössä hyödynnettiin sekä laadullista tutkimusta, kuten käyttäjähaastatteluja ja -testauksia, että määrällistä dataa verkkopalvelun käytöstä. Näiden tietojen pohjalta luotiin käyttäjälähtöinen kehityssuunnitelma, joka auttoi määrittämään, miten verkkopalvelua tulisi kehittää, jotta se palvelisi asiakkaita paremmin ja auttaisi heitä saavuttamaan tavoitteensa.
Projekti eteni vaiheittain ja iteratiivisesti. Ensin lähdimme kehittämään uutta sisältökonseptia yhdessä Elon asiantuntijoiden kanssa. Sisältökonsepti suunniteltiin skaalautuvaksi, jotta se tukisi verkkopalvelun käyttäjiä tiedon omaksumisessa nyt ja tulevaisuudessa, läpi palvelun. Tämä tarkoitti sitä, että suurista ja monimutkaisista asiakokonaisuuksista lähdetään luomaan loogisia ja helposti omaksuttavia osioita. Sisällön selkeyttäminen ja jaottelu tulevat auttamaan asiakkaita navigoimaan palvelussa ja löytämään heille relevantin tiedon nopeasti.
Samalla aloitettiin verkkopalvelun rakenteen kokonaisuudistus. Tämä sisälsi muun muassa sivukartan ja navigoinnin suunnittelun sekä yksittäisten sivujen tietoesitystavan kehittämisen. Navigointi ja tiedon esittäminen rakennetaan intuitiivisemmiksi, jotta käyttäjät voivat helposti siirtyä haluamaansa sisältöön.
Iteratiivinen yhteiskehittäminen mahdollisti jatkuvan palautteen ja kehitykse. Elo pääsi seuraamaan kehitystyön etenemistä, osallistumaan siihen tiiviisti ja kommentoimaan. Tämä antoi heille mahdollisuuden ohjata suuntaa läpi prosessin ja vaikuttaa kriittisiin kohtiin.
Sisältökonseptin ja verkkopalvelun rakenteen yhteensovittamisen suunnitelma oli keskeinen osa projektia. Suunnittelussa painotettiin käyttäjälähtöisyyttä ja palvelun käyttömukavuutta.
Sisältöä lähdetään muokkaamaan niin, että käyttäjät voivat helposti siirtyä tiedon osalta seuraavaan vaiheeseen ilman, että he tuntevat kadottaneensa punaisen langan. Sisältö jaetaan pienempiin osiin ja esitetään askel askeleelta, jolloin asiakas pystyy omaksumaan tiedon järjestelmällisesti, eri käyttäjätyypeille sopivalla tavalla.
Elo saa käyttöönsä kattavan ja dokumentoidun kehityssuunnitelman, joka tarjoaa selkeän tiekartan verkkopalvelun kehittämiselle tuleville vuosille. Suunnitelmassa huomioidaan myös käyttäjälähtöisyys ja palvelun jatkuva parantaminen. Tiekartta auttaa suuntaamaan resurssit ja toimenpiteet, sekä kehittämään verkkopalvelua jatkuvasti käyttäjien tarpeiden mukaan.
Uusi rakenne ja sisältökonsepti tulevat tekemään verkkopalvelusta entistä käyttäjäystävällisemmän ja helpommin navigoitavan, jotta Elo voi tarjota asiakkailleen entistä parempia digitaalisia palveluja ja selkeitä työkaluja sisällöntuottajille.
Suunnittelu myös mahdollistaa laajan verkkopalvelun vaiheittaisen kehittämisen, ilman pitkiä täysuudistuksesta syntyviä kehityskatkoja.
Avidlyn asiantuntemuksen ansiosta olemme luoneet yhdessä käyttäjälähtöisen kehityssuunnitelman, joka tukee verkkopalveluidemme tulevaisuuden kasvua ja parantaa käyttäjäkokemusta. Iteratiivisten työpajojen avulla olemme onnistuneet sitouttamaan kaikki keskeiset sisäiset sidosryhmämme laajaan projektiin. Yhteisissä ideointisessioissa syntynyt lopputulos pohjautuu syvälliseen asiakasymmärrykseen, ja olemme siihen vahvasti sitoutuneita
Voimmeko auttaa teitä verkkosivujen rakentamisessa?